Human Stories fallstudie
AI-baserad organisatorisk idégenerering, problemlösning och effektivt beslutsfattande.
Human Stories fallstudie
AI-baserad organisatorisk idégenerering, problemlösning och effektivt beslutsfattande.
”Den bästa föreläsningen sedan de första som visionerade om internet för 30 år sedan.”
AI-baserad idégenerering, problemlösning och beslutsfattande
Denna fallstudie visar hur en workshop med s.k. generativ artificiell intelligens (GPT-4) som stöd kan hjälpa organisationen att identifiera utmaningar, generera kreativa lösningar och fatta välgrundade beslut med en positiv inverkan på både verksamhet och stakeholders.
Utmaningar
-
Identifiera viktiga utmaningar eller problem som organisationen står inför.
-
Främja kreativa lösningar genom att kombinera insikter från olika team, avdelningar och stakeholders.
-
Fatta välgrundade beslut baserade på samlad information och analys.
Lösning
-
Ansats: En interaktiv workshop med AI-stöd för att engagera deltagare i problemlösning, idégenerering och kollektivt beslutsfattande.
-
Implementation: Genomförandet av en skräddarsydd workshop enligt följande möjliga agenda:



Workshopagenda
Förberedelser
-
Kontextuellt ramverk väljs ut och läggs till i AI-systemet (t.ex. organisationens mission, mål, värderingar) som styr konversationen och ger rekommendationer
-
Fråga till deltagarna om teamets/organisationens största behov idag
-
Samla in förslag på ämne/utmaning/problem
-
Uppskatta deltagarnas AI-kunskapsnivå
Interaktiv workshop
-
Introduktion till AI och fallstudier
-
Genomgång av ramverk, teamets/organisationens behov, samt konkret ämne/utmaning/problem att möta i workshopen
-
Breakouts: AI-assistent stöttar deltagarnas dialog i mindre grupper och hjälper till att summera de viktigaste insikterna
-
Genomgång i större grupp: Workshopens facilitator vägleder diskussion för summering och integration
-
Utveckla handlingsstrategier: AI summerar resultat och ger förslag på handlingsstrategier för teamet/organisationen
Resultat
-
Sammanställning av resultat och gradering i linje med ramverken (organisationens mission, mål, värderingar, etc.)
-
Implementering och uppföljning av åtgärdsplan
-
Ev. återkommande sessioner med AI-stöd
Möjliga konkreta resultat
-
Optimering av hela försörjningskedjan tack vare AI-stöttade analyser som identifierar effektiviseringsmöjligheter
-
Ökad kundnöjdhet och lojalitet genom mer relevanta och personliga erbjudanden
-
Förbättrad intern kommunikation och samarbete mellan olika team och avdelningar
-
Sammantaget en mer sammanhängande organisatorisk strategi för att uppnå mål
Möjliga lärdomar
-
Bättre förståelse för användandet av AI-stöd vid beslutsfattande
-
Insikter om hur AI kan användas för att skapa synergier mellan t.ex. affärsstrategi, hållbarhet och kundupplevelse
-
Insikter om hur kollektiva beslutsprocesser kan bidra till att engagera intressenter från olika delar av organisationen i gemensamma mål och initiativ
-
Ökad och varaktig effektivitet vid fortsatt lösning av utmaningar, idégenerering och beslutsfattande


